Fabert de Wit Hellevoetsluis en Me & My Woerden winnen de “RETAIL STORY TELLING AWARD 2014”

Amsterdam, 27 januari 2014 – Duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz heeft maandag 27 januari op de Modefabriek te Amsterdam Fabert de Wit te Hellevoetsluis en Me & My  te Woerden uitgeroepen tot winnaars van de “STORY TELLING AWARD 2014”. In aanwezigheid van alle genomineerden en pers nam Hans de Wit van Fabert de Wit en Patricia Boer en Maaike Romein van Me & My de prijs in ontvangst.

De Story Telling Award is onderdeel van de Dutch Retail Experience Award. Deze laatste wordt jaarlijks in juli uitgereikt aan dé retailer die er het best in slaagt een beleving voor haar klant te creëren, die volledig van deze tijd is, waarin consumenten entertaint en geïnformeerd willen worden tijdens het winkelen. Daar waar de Dutch Retail Experience Award de nadruk legt op winkelinrichting en assortiment, benadrukt de Story Telling Award de beleving die personeel aan de consument meegeeft. De retailer creëert onderscheid door sfeer en ervaringen voor de klant. Daar levert het personeel een belangrijke bijdrage aan. Deze Retail Story Telling Award wordt uitgereikt aan dé ondernemer die het meest succesvol is in het toelichten van de achtergrond van haar merken. Dit als onderdeel van de steeds belangrijker wordende CUSTOMER EXPERIENCE in de fysieke winkels.

Ook de herkomst van merken wordt steeds belangrijker voor de consument. De wereld is transparanter geworden. In een samenleving waarin alle luxe beschikbaar is, kopen we niet meer wat we nodig hebben maar wat we willen hebben. Merken en producten die zoveel mogelijk “added values” hebben, genieten de voorkeur bij de consument. Daarbij spelen de onbeperkte informatie bronnen die men zich heden ten dage ter beschikking heeft een grote rol. Consumenten kunnen (online) meer formatie vinden dan de retailer zelf vaak beseft. Consumenten checken labels naar hun achtergrond en herkomst, controleren de samenstellingen, vergelijken prijzen, wegen hun alternatieven af en onderzoeken nauwkeurig de merkbeloftes. Een eerlijk en authentiek verhaal is heden ten dage van essentieel belang.  Daarnaast wordt persoonlijke aandacht en vertrouwen een belangrijkere motivatie in de aankoopbeslissing. Doorslaggevend in de hedendaagse verkoop is dan ook dat winkelpersoneel deze achtergrond meeneemt in de verkoopgesprek.

“De rol die het personeel speelt in de winkels wordt dus steeds belangrijker. Zij maken vandaag de dag het onderscheid en bepalen voor een groot gedeelte het succes van de winkel. Informatie, presentatie, en mensenkennis zijn mede bepalend voor de keuze van de aankoop van een produkt in de winkel”, aldus eigenaresse Cécile Scheele.

Om dit te onderzoeken, heeft Goodbrandz een samenwerking gevonden met SHOPCONTROL.NL. Een full-service bureau op het gebied van Mystery Shopping en geeft inzicht in de service en klantgerichtheid van ondernemingen.

De afgelopen maanden hebben zij ruim 350 mode- en lifestylewinkels verspreid over heel Nederland onder de loep genomen. Hieruit is een selectie van 16 genomineerden gemaakt. Criteria die hierin bepalend waren, zijn de aanwezigheid van visuele communicatie, klantcontact en het pro-actief benadrukken van de achtergond van de merken in het advies/verkoop gesprek.

Er is onderscheid gemaakt in twee categorieën:

·         Filiaalbedrijven/ MKB  waarbij personeel het uithangbord is van de winkel.

·         Eenmanszaken/MKB waarbij eigenaar tevens inkoper/verkoper is

Fabert de Wit heeft de prijs voor Story Telling Award in de categorie ‘filiaalbedrijven/ MBK met personeel’ in ontvangst genomen.  In de  winkel worden de labels trendgericht en duidelijk gepresenteerd. Hierbij worden de allernieuwste presentatie technieken gebruikt waardoor elk merk zijn sfeer en authenticiteit behoud. Met veel gevoel  worden de merken per doelgroep samengebracht.   Het personeel is zeer proactief en behulpzaam. Spontaan worden de merken toegelicht in het adviesgesprek. Fabert deWit begrijpt de essentie van een authentiek verhaal als geen ander. “De verkoopsters van Fabert de Wit zijn zeer vriendelijk en deskundig. Er hangt daarbij een fijne opgeruimde sfeer in de winkel”, volgens de mystery shoppers.

Me & My is uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘eenmanszaak/MKB’. Me & My is volgens de mystery shoppers van Shopcontrol het beste geslaagd het achtergrondverhaal van haar merken te vertalen in het advies/verkoop gesprek . “Het personeel is deskundig en vakbekwaam, ze nemen de tijd om je met hun productkennis te overtuigen” zo hebben de mystery shoppers van Shopcontrol.nl hun ervaring met Me & My omschreven.

De genomineerden waren in willekeurige volgorde:

Kleine zelfstandigen/ eenmanszaak:

ME & MY, Woerden
Hop & Co, Santpoort
No13, Delft
Rubia, Roosendaal
De Groene Knoop, Eijs
Sundry Moves, Deventer
Aline Fashion, Burghum
Hippe Engel, Schipluiden

Filiaalbedrijven / MKB met personeel:

Manders mode, Schaijk