Eerste Dutch Sustainable Fashion Week 6 t/m 11 oktober - Retailers maken duurzame mode zichtbaar met Inspiring


Stories

In circa 80 gerenommeerde winkels door heel Nederland wordt van 6 t/m 11 oktober duurzame mode zichtbaar gemaakt tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week. Deze landelijke campagne wordt georganiseerd om de consument inzicht te geven in verantwoorde mode en te informeren over waar men op moet letten bij de aankoop van hun kleding. Zo’n groot aantal multi brand fashion stores die de handen ineen slaan om duurzaamheid op de kaart te zetten, de consument te informeren over wat nu precies duurzaamheid is en waar ze op moeten letten bij de aankoop van hun kleding, is een primeur in Nederland en zal zijn hoogtepunt beleven op 10-10, de landelijke Dag van de Duurzaamheid. De Dutch Sustainable Fashion Week is een initiatief van Goodbrandz, duurzaamheidsadviseur voor fashion retailers en importeur, in samenwerking met retailservice-organisatie Euretco, Urgenda, organisatie voor duurzaamheid en innovatie, Kiesduurzamemode, het platform voor koplopers in duurzame mode, en wordt ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.


Inspiring Stories 

Het thema van de Dutch Sustainable Fashion Week is Inspiring stories, waarin de achtergrondverhalen van de deelnemende merken centraal staan. Dit gebeurt door de middelen die de retailers inzetten, zoals hangtags aan de duurzame kleding, showcards met informatie die gepresenteerd worden bij de merken en een hanger in de paskamer met tips om je garderobe te verduurzamen. Op de campagnewebsite www.inspiringstories.nl worden de deelnemende retailers vermeld. Ook is er algemene informatie over het maken
van duurzame modekeuzes te vinden.

 

Consument heeft de macht 

“Alle deelnemende retailers hebben in meer of mindere mate een aanbod van duurzame merken, die ze de komende week onder de aandacht zullen brengen. We willen niet met
de vinger wijzen naar wat ‘goed’ of ‘slecht’ is, het is niet aan ons om hier een oordeel over te vellen. We willen de consument juist aansporen om zichzelf af te vragen wat de achtergrond is van een kledingstuk en hier kritische vragen over te stellen. De Dutch Sustainable Fashion Week is een mooi begin, waarvan wij hopen dat het de consumenten op een andere manier zal laten handelen op modegebied. Zij hebben namelijk de macht om deze industrie te veranderen, terwijl retailers in deze tijd vooral aan het overleven zijn en zich geen ‘idealistische missers’ kunnen veroorloven. Nog teveel fabrikanten voelen zich niet geroepen te veranderen zolang de consument nog massaal voor de goedkope opties gaat. Daar is de concurrentie te groot voor. Dus de consument heeft de macht om de markt te veranderen en te zorgen dat we een gezonde economische situatie creëren in deze branche”, aldus Cécile Scheele, directeur Goodbrandz. Reden dat Goodbrandz in samenwerking met Euretco de toonaangevende fashion retailers geënthousiasmeerd heeft om een gezamenlijke campagne neer te zetten naar aanleiding van de Dag van de Duurzaamheid. Hiermee willen zij een start maken in het beter voorlichten van de consument over wat deze koopt en wat de achtergrond is van het kledingstuk.


BN’ers 

Naast de organiserende partijen, wordt de campagne ondersteund door diverse Bekende Nederlanders zoals Katja Schuurman, Lodewijk Hoekstra, Helga van Leur, Do, Jorna Spapings, Reinier van den Berg, Vivian Reijs en verschillende mode- en duurzaamheiddeskundigen. Zij laten de consument zien dat het een actueel thema betreft en vertellen waarom het kopen van duurzame mode voor hen belangrijk is.


Duurzame mode zit lekkerder 

“Na de ramp met de kledingfabriek in Bangladesh is wederom duidelijk geworden dat er nog veel mis is in de kledingindustrie. We willen het anders, maar veel mensen weten niet precies hoe. Gelukkig is het wél mogelijk om andere keuzes te maken. Die keuze voor duurzamere mode maken we tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week samen met de retailers zichtbaar, evenals met onze website Kiesduurzamemode.nu. Het is misschien iets verder zoeken en doorvragen , maar een kledingstuk met een goed verhaal dat gemaakt is met respect voor mens, dier en milieu zit ook gewoon lekkerder”, aldus Matthijs Kettelerij, communicatiemanager Urgenda en projectleider bij Kiesduurzamemode.


Modisch 

Cécile Scheele, eigenaar Goodbrandz: “De duurzame ontwikkelingen in de modebranche komen nog maar moeizaam in beweging, waarbij ook nog zoveel onwetendheid bij de consument heerst. Consumenten weten niet waar ze op moeten letten en wat nu eerlijk en/of milieuvriendelijk geproduceerd is. Ook zijn er nog vele misverstanden zoals duurzaam is duur en duurzaam is niet modisch. Allemaal zaken waardoor deze branche nog zo sterk achterblijft in duurzame ontwikkelingen. Tijd dus voor een gezamenlijk initiatief.”


Social media Throw Back Fashion Contest 

Volg de Dutch Sustainable Fashion Week via Twitter #inspiringstoriesdsfw en www.Facebook.com/inspiringstoriesdsfw Via de ludieke Throw Back Fashion Contest, waarbij
consumenten een foto posten in een oude, gedateerde outfit, zijn mooie prijzen te winnen!


Kijk voor meer informatie en alle deelnemende winkels op www.inspiringstories.nl