“Bekendmaking top 5 belevenis winkels van Nederland en Europa”

Winnaars Dutch Retail Experience Awards bekend

 

AMSTERDAM- De Schoenenfabriek uit Groningen, Lena The Fashion Library uit Amsterdam, Maggy’s Mode uit Spakenburg, United Wardrobe als online store en 10 Corso Como uit Milaan hebben zondag 12 juli, op de Modefabriek, de Dutch Retail Experience Awards uitgereikt gekregen.  De Awards zijn verdeeld in 5 categorieën waarin het belevenisconcept van de winkel centraal staat.
Daarnaast hebben Dansk Design uit Noordwijk, Maggy’s Mode uit Spakenburg, Kloffie uit Haarlem en Shopping Small de publieksprijzen in ontvangst genomen.

Winnaar Best Customer Experience Award: De Schoenenfabriek Groningen

De jury heeft unaniem de Schoenenfabriek als winnaar van deze categorie gekozen. Hun motivatie: In een meer dan verzadigde, eentonige markt, is het de eigenaar gelukt om een totaal authentiek en verfrissend concept neer te zetten. Het inkopen van een nieuw paar schoenen is werkelijk een feestje. De collectie van de Schoenenfabriek bestaat uit maar liefst 50 merken, waarbij alle stromingen uit alle werelddelen vertegenwoordigd zijn. De winkel heeft veel stoere en industriële elementen, waarmee zij voorloper waren. Ze brengen theater en events, een totaalbeleving waarin een bezoeker aan alle kanten geprikkeld wordt. Online onderscheiden ze zich ook door een bijzondere en opvallende website, waar veel aandacht aan besteed is.

 

De Best Customer Experience Award wordt toegewezen aan de retailer die zich actief bezighoudt met beleving en onderscheidend vermogen, zoals klantbeleving op basis van interieur, verkoopadvies, merken- en productaanbod, gebruikmaking van social media en events.

Winnaar Retail Excellence Award: Maggy’s Mode Spakenburg

De jury is unaniem van mening dat Maggy’s Mode de terechte winnaar is van deze award. Dé modewinkel van Spakenburg en vooral omgeving. Aan alle facetten die voor een winkel van essentieel belang zijn is hier aan gedacht. De winkelbeleving, de collecties, het personeel, de website en social media klopt allemaal bij Maggy’s Mode. Een groot voorbeeld voor velen. “Het sterke punt van Maggy’s Mode ligt in de aandacht voor het personeel en de klanten. Ze onderneemt veel activiteiten om haar klanten een totale beleving te bieden en dat werkt. Daarnaast investeert ze veel in teambuilding, wat ervoor zorgt ze dat haar personeel met veel optimisme en enthousiasme in de winkel staat. Dit stralen zij uit naar de klanten, waardoor zij persoonlijke aandacht krijgen en een ultieme beleving”, aldus de jury.

De Retail Excellence Award wordt toegekend aan de gevestigde, gerenommeerde retailer die zich onderscheidt in langdurige klantenbinding door mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd.

Winnaar Most Innovative Store Award: Lena The Fashion Library, Amsterdam

Volgens de jury brengt Lena The Fashion Library vintage twee dimensies hoger. Het is bijzonder knap dat ze hun droom hebben gerealiseerd, hoe ze het niveau neerzetten. Door het enorme, goedkope aanbod is kleding een wegwerpartikel geworden. Dit concept biedt een duurzaam tegenwicht, waar je kleding leent ipv koopt. Heel knap, dat ze met hele mooie collectors items een beleving neer zetten. Het is een innovatief initiatief. Het is een verrijking van de straat.
 

De Most Innovative Store Award wordt toegekend aan de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit.

Winnaar Online Experience Award: United Wardrobe

Volgens de jury  is het creëren van een online communitie voor vintage en tweedehandskleding een bijzonder vernieuwend en interessant concept. De webshop ziet er trendsettend uit en is heel toegankelijk. De producten zijn goed gefotografeerd. Ze hebben een mobiele app, welke heel gebruiksvriendelijk is. Helemaal van nu, ze nemen mensen mee in het verhaal. In alles zijn ze trendsettend. Ze besteden overal aandacht aan, bijvoorbeeld aan de top verkopers. Als je een webshop moet adviseren aan de mensen, moet je United Wardrobe laten zien. In een oogopslag is alles duidelijk. Niet alleen een vernieuwende tak van sport, maar ook volledig volgens de groeiende duurzame gedachte.

De Online Experience Award is bestemd voor de webshop die een bijzondere online beleving neerzet voor de consument, vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker. 


Winnaar European Retail Experience Award: 10 Corso Como, Milaan
Buiten Nederland heeft de jury gekozen voor 10 Corso Como de ultieme winnaar is, met de volgende redenen: “10 Corso Como is de mooiste winkel die ik ooit gezien heb”, aldus de juryvoorzitter. “Er is een prachtig dakterras, waar je heerlijk kan eten en  al een beleving op zich is. Daarnaast zijn er veel verschillende kamers, die allemaal een eigen beleving hebben. Altijd als je binnenkomt is de inrichting en het assortiment anders. Ze blijven vernieuwen.”

Nieuw dit jaar is de European Retail Experience Award, deze Award is bedoeld om de Nederlandse retailers te inspireren. Er zijn in Europa veel innovatieve en unieke winkels, door deze in kaart te brengen, kunnen we de Nederlandse retailers prikkelen.

Dansk Design, Maggy’s Mode, Kloffie en Shopping Small winnaars Dutch Retail Experience Publieksprijs

Dit is het eerste jaar dat elke categorie een eigen Publieksprijs heeft. Hier is voor gekozen omdat er een groot verschil zit in de diverse categorieën, waardoor het voor de genomineerden en het publiek eerlijker is als er een onderscheid gemaakt wordt. In de maanden mei en juni zijn er meer dan 4.000 stemmen uitgebracht onder de 57 genomineerden, een recordaantal.

Tot slot gaan de Publieksprijzen (onderverdeeld in dezelfde categorieën) naar de retailers, die de meeste stemmen heeft geworven bij het publiek via een online stemformulier van Dutch Retail Experience Award. De prijzen worden voor de vierde keer uitgereikt, met medewerking van Textilia.

Overige genomineerden

Naast de prijswinnaars waren de overige genomineerden in willekeurige volgorde:

Amsterdam: Zondag, MiniChiChi, Felice Home of Brands, Baskèts, Centre Neuf, Concrete, Rick Moorman. Bergen: Stadspaviljoen Noord Arnhem: Jones, Coming Soon Eibergen: Marie*. Den Bosch: O’Moda, Outspoken Conceptstore, Daily Poetry. Reusel: The Bakery. Eindhoven: Vielgut Deurne: Ruys. Gorredijk: Rinsma, Haarlem: Brandmission, Brands UNXPCTD. Bussum: Het Hoofdkantoor. Heiloo: Melange 7. Bloemendaal: Minimarket Hoogland: Best Of Brands. Rotterdam: Conceptstore IWSBS, Objet Trouvé, Bonbon On The Block, L’altra Donna, Mendes Shoes. Den-Haag: Credo. ’s-Gravendeel: Voorwinden. Capelle aan de Ijssel: Van Den Assem. Groningen: Reshare Store. Ulvenhout: Zjim.  Gorredijk: Rinsma Fashion Plaza.  Rijssen: Sans, Vif Jeans. De Bilt: BijDaan. Driebergen: PUUR feel goods. Almelo: The Gallery Brandstore. Hardenberg: Nunc. Franeker: Gewoon Mooi. Harlingen: Wait and Sea. Brussel: Café Costume. Florence: Flow Store Big Boy Srl. Parijs: L’eclaireur, Merci Milaan: Antonio Marras. Belgrado: Supermarket Conceptstore. London: Antrophologie. Antwerpen: Clinic, Your Premium Store Online: Loft55, We Love Swoppen, Girls Love Eco, Keep It Secret Store, Fresh Cotton, The Next Closet, Gusto Moda, Orange Bag.


Dutch Retail Experience Awards

De Dutch Retail Experience Awards zijn in 2012 opgericht door Goodbrandz om vernieuwende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Bij consumenten draait het in deze tijd om entertainment en beleving, niet langer om de koop zelf. De winkel van de toekomst gaat er dan ook anders uitzien. Alles draait om een nieuwe manier van winkelen en het creëren van een authentieke beleving. Met de verschillende categorieën binnen de Dutch Retail Experience wordt er onderscheid gemaakt tussen de succesvolle retailers met een vooruitstrevende winkelbeleid. Retailers die dit succesvol doen komen in aanmerking voor deze award.

Gerenommeerde vakjury

De winkels worden gescreend en beoordeeld door een onafhankelijke vakjury, met jarenlange ervaring en een gouden visie over de toekomst van de retailers. De winnaars zijn zorgvuldig onder de loep genomen Harry  Bijl – innovatie en inspiratiespecialist bij de brancheorganisatie InRetail, Gea Eleveld – eigenaresse van Fashion-Up! Een adviesbureau voor conceptontwikkeling, fashionmanagement en projectmanagement voor de mode- en interieurindustrie, Ingrid Ploegmakers – Manager Marketing Retail en Communicatie bij WPM, WPM ontwikkelt duurzame winkelgebieden, Kim Pereira – Hoofdredactrice van het modevakblad Textilia  en Talita Kalloe – Freelance journalist en copywriter voor verschillende mode-, lifestyle- en retailvakbladen. Daarnaast is ze founder van het platform Zeg Maar Jij.com.


Mediapartner

Vakblad voor de modebranche, Textilia, is exclusief mediapartner van de Dutch Retail Experience Awards.

 

________________________________einde persbericht­­­­­­­­­­­­­­­­­_____________________________

Meer Informatie:
Goodbrandz
Fashion House 0.03, 8-10, Amsterdam
020-2100134 of 06-14660299
pr@goodbrandz.nl
cecile@goodbrandz.nl